Madrid pt1: Wachten in Madrid

De vreemde motorgeluiden van onze mobilehome werden er niet beter op en we merken ook een serieuze vermindering in vermogen. En je gelooft het nooit, maar we hadden letterlijk tot de dag ervoor garantie op de motor. Tot slot van rekening was het vandaag “Todos los Santos” (Allerheiligen), DE belangrijkste katholieke hoogdag in Spanje, dus geen open garage te vinden uiteraard. Een opeenstapeling van pech te absurd voor woorden eigenlijk. De volgende dag zochten we een garage om te kijken wat het probleem was. Daar viel het verdict: problemen met de dieselpomp. De motor valt in een veiligheidsmodus waardoor we heel weinig vermogen hebben om te rijden. Best wel gevaarlijk als je weet dat de opritten hier in Spanje ongelofelijk kort zijn. Dan spreken we nog niet over het heuvelachtige landschap…  Gelukkig hebben ze de foutmelding kunnen weghalen en reed de mobilehome weer perfect. We waagden het er op en vertrokken met goeie moed naar Madrid.

We vonden een camperparking 20 km buiten Madrid in “Pinto”. Het stond er echt bomvol met mobilehomes. We hadden geluk en namen het laatste parkeerplekje. Oef, we konden wel een rustige nacht gebruiken! De volgende dag wandelden we naar het station en namen we de trein naar Madrid. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Het ticketje kopen ging al moeilijk omdat de vrouw geen engels sprak. Maar toen waren we ook niet zeker aan welk perron we moesten wachten. Na 4 verschillende mensen te hebben aangesproken wist de laatste ons te vertellen dat we juist stonden. Een tip voor iedereen die naar Spanje gaat: Leer Spaans! 🙂

In Madrid aangekomen waren we vooral onder de indruk hoeveel mensen er rondliepen. Het was er ongelofelijk druk! Met onze kaart in de hand begonnen we aan een mooie wandeling langs paleizen, tuinen, fonteinen, kathedralen en enorme gebouwen. We zagen het ene museum na het andere (128 museums in Madrid!) en wilden er ook een paar bezoeken. Na wat opzoekingswerk vonden we dat alle museums de laatste 2 uur gratis zijn en dat leerkrachten en werklozen ook gratis binnen mogen! Win! De volgende dag bezochten we de botanische tuin van koning Carlos V en het El Prado museum. Een gigantische wachtrij voor ons maakte duidelijk dat we niet de enige waren die zin hadden in een gratis bezoekje. Eenmaal binnen zagen we pas hoe groot het museum is. De ene zaal na de andere volgde elkaar op met zoveel schilderijen dat je er soms duizelig van werd. Jammer genoeg vloog de tijd en werden we uit het museum geborsteld. We keerden voldaan terug naar “huis”.

De volgende dag was de zon vervangen door een bende regenwolken. Een ideale dag om onze was te doen! We zochten een wasserette (veel goedkoper dan in Frankrijk!) en begonnen aan het sorteerwerk. Zoals in elke wasserette moet je met muntjes betalen (1 euro en 50 cent), maar er was helemaal geen wisselautomaat! Dus gingen we op wisseltocht. Drie keer raden hoe laat het was? Juist ,Sïestatijd! Het hele dorp was stil. Na veel zoeken en gebarentaal kregen Melissa het geld gewisseld.

De volgende morgen sloeg het noodlot weer toe. Bij het starten van de mobilehome merkten we meteen dat het probleem teruggekeerd was. We hadden niet veel keus: weer naar een garage te gaan om de foutmelding te laten weghalen. Maar na 4 uur google translate en moeilijk Engels kwamen ze tot de conclusie, wij kunnen jullie niet helpen. Teleurgesteld reden we terug naar de camperparking. Na veel overleg hebben we dan besloten om terug te keren naar België en de mobilhome alsnog in garantie binnen te doen. Maar we zouden deze ramp onze trip niet laten beïnvloeden. We zouden nog 1 dag naar Madrid gaan en dan een andere garage zoeken die ons hopelijk wel willen helpen.

Dus wij de volgende dag weer met de trein naar Madrid en we hebben het er van genomen! We hebben het museum voor moderne kunst “Museo nacional centro de arte Reina Sofia” bezocht, door het grote “parque del buen retiro” gewandeld, lekker gegeten en natuurlijk nog wat geshopt. we hebben geprofiteerd van onze laatste ‘zorgeloze’ dag en het was geweldig.

Vandaag zitten we al sinds 9 uur bij een andere garage. Maar ook hier doen ze moeilijk. Ze zijn niet helemaal van het hulpzame type hier. Hopelijk kunnen ze ons helpen naar onze tocht naar België. Maar voorlopig zitten we nog steeds te wachten …

This Post Has One Comment

1. Goe bezig, wij passen onze volgende vakantie mss al aan. Nog meer tips aub.